SERMO
280
IN
NATALI
MARTYRUM PERPETUAE
ET FELICITATIS
Perpetua
et Felicitas perpetuae felicitatis praemium insigni martyrio adeptae.
1.
Hodiernus dies anniversaria replicatione nobis in memoriam revocat,
et quodam modo repraesentat diem, quo sanctae famulae Dei Perpetua et
Felicitas coronis martyrii decoratae, perpetua felicitate floruerunt,
tenentes nomen Christi in praelio, et simul invenientes etiam suum
nomen in praemio. Exhortationes earum in divinis revelationibus,
triumphosque passionum, cum legerentur, audivimus; eaque omnia
verborum digesta et illustrata luminibus, aure percepimus, mente
spectavimus, religione honoravimus, caritate laudavimus. Debetur
tamen etiam a nobis tam devotae celebritati sermo sollemnis, quem si
meritis earum imparem profero, impigrum tamen affectum gaudio tantae
festivitatis exhibeo. Quid
enim gloriosius his feminis, quas viri mirantur facilius, quam
imitantur? Sed hoc illius potissimum laus est, in quem credentes, et
in cuius nomine fideli studio concurrentes, secundum interiorem
hominem, nec masculus, nec femina inveniuntur; ut etiam in his quae
sunt feminae corpore, virtus mentis sexum carnis abscondat, et in
membris pigeat cogitare, quod in factis non potuit apparere. Calcatus
est ergo draco pede casto et victore vestigio, cum erectae
demonstrarentur scalae, per quas beata Perpetua iret ad Deum. Ita
caput serpentis antiqui, quod fuit praecipitium feminae cadenti,
gradus factum est ascendenti.
Gloria martyrum.
2.
Quid hoc spectaculo suavius? quid hoc certamine fortius? quid hac
victoria gloriosius? Tunc cum bestiis sancta obicerentur corpora,
toto amphitheatro fremebant gentes, et populi meditabantur inania.
Sed qui habitat in coelis, irridebat eos, et Dominus subsannabat
eos 1.
Nunc autem posteri illorum, quorum voces in carnem martyrum impie
saeviebant, merita martyrum piis vocibus laudant. Neque tunc tanto
concursu hominum ad eos occidendos cavea crudelitatis impleta est,
quanto nunc ad eos honorandos ecclesia pietatis impletur. Omni anno
spectat cum religione caritas, quod uno die cum sacrilegio commisit
impietas. Spectaverunt et illi, sed longe voluntate dissimili. Illi
clamando faciebant, quod mordendo bestiae non implebant. Nos
autem et quod fecerunt impii, miseramur, et quod pii passi sunt,
veneramur. Illi
viderunt oculis carnis, quod cordis immanitati refunderent: nos
aspicimus oculis cordis, quod illis ereptum est, ne viderent. Illi
mortua laetati sunt corpora martyrum, nos mentes mortuas dolemus
illorum. Illi sine lumine fidei martyres putaverunt exstinctos, nos
fidelissimo intuitu cernimus coronatos. Denique illorum insultatio
facta est nostra exsultatio. Et
haec quidem religiosa et sempiterna: illa vero tunc impia, nunc plane
iam nulla.
Martyrum
cur maxima praemia. Vitae huius laboriosae amor.
3.
Praemia martyrum, carissimi, maxima credimus, et rectissime credimus.
Sed
si certamina diligenter intueamur, nequaquam illa tam magna esse
mirabimur. Nam
vitae huius quamvis laboriosae ac temporalis, tamen tanta dulcedo
est, ut cum homines non possint efficere ne moriantur, tamen multis
et magnis conatibus agant ne cito moriantur. Pro morte auferenda
nihil fieri potest, et pro ea differenda fit quidquid potest. Certe
omni animae laborare molestum est: et tamen etiam ab his, a quibus
nihil seu boni, seu mali, post hanc vitam speratur, omnibus laboribus
agitur, ne labor omnis morte finiatur. Quid illi, qui vel errore post
mortem futuras falsas et carnales delicias suspicantur, vel recta
fide quietem quamdam ineffabiliter tranquillissimam et beatissimam
sperant, nonne etiam ipsi satagunt, et magnis curis agunt ne cito
moriantur? Quid sibi enim aliud volunt pro victu necessario tot
labores, tanta servitus, sive medicinae, sive aliorum obsequiorum,
quam vel exigunt aegroti, vel exhibetur aegrotis, nisi ne ad terminum
mortis cito veniatur? Quanti itaque comparanda est in futura vita
nulla mortis illatio, cuius tam pretiosa est in hac vita sola
dilatio? Tanta quippe est etiam huius aerumnosae vitae nescio quae
suavitas, tantusque in natura utcumque viventium horror mortis, ut
nec illi mori velint, qui per mortem ad vitam transeunt, in qua mori
non possint.
Martyres et
mortem et dolores pro Christo contempserunt.
4.
Hanc igitur vivendi tantam iucunditatem metumque moriendi caritate
sincera, spe certa, fide non ficta martyres Christi praecipua virtute
contemnunt. In his promittentem minantemque mundum post tergum
relinquentes, in anteriora se extendunt. Haec varie sibilantis
calcantes caput serpentis ascendunt. Omnium quippe victor est
cupiditatum, qui tamquam tyrannum subiugat amorem vitae huius, cuius
satellites sunt omnes cupiditates. Nec est omnino quo in hac vita
vinculo teneatur, quisquis vitae ipsius amore non tenetur. Timori
autem mortis et corporales dolores solent utcumque conferri. Nam
aliquando ille, aliquando iste vincit in homine. Mentitur tortus, ne
moriatur; mentitur et moriturus, ne torqueatur. Verum dicit, non
ferendo tormenta, ne pro se mentiendo torqueatur. Sed superet horum
quilibet in mentibus quibuslibet. Martyres Christi pro nomine et
iustitia Christi utrumque vicerunt: nec mori, nec dolere timuerunt.
Vicit in eis qui vixit in eis; ut qui non sibi, sed illi vixerunt,
nec mortui morerentur. Ipse eis exhibebat spiritales delicias, ne
sentirent corporales molestias; quantum non defectioni, sed
exercitationi sufficeret. Nam ubi erat illa femina, quando ad
asperrimam vaccam se pugnare non sensit, et quando futurum esset quod
iam fuerat, inquisivit? Ubi
erat? Quid videns, ista non viderat? Quo fruens, ista non senserat?
Quo amore alienata, quo spectaculo avocata, quo poculo inebriata? Et
adhuc haerebat nexibus carnis, adhuc moribunda membra gestabat, adhuc
corruptibili corpore gravabatur. Quid,
cum resolutae his vinculis animae martyrum post labores periculosi
certaminis, triumphis angelicis exceptae atque refectae sunt, ubi non
eis dicitur, Implete quod iussi; sed, Accipite quod promisi? Qua nunc
iucunditate spiritaliter epulantur? Quam securi in Domino, et quam
sublimi honore gloriantur, quis terreno docere possit exemplo?
Felicitas
martyrum alia ante, alia post resurrectionem.
5.
Et haec quidem vita, quam nunc beati martyres habent, quamvis iam
nullis possit saeculi huius felicitatibus vel suavitatibus comparari,
parva particula promissionis agitur, imo solatium dilationis. Veniet
autem retributionis dies, ubi corporibus redditis, totus homo
recipiat quod meretur. Ubi et illius divitis membra quae quondam
temporali purpura decorabantur, aeterno igne torreantur, et caro
pauperis ulcerosi mutata inter Angelos fulgeat: quamvis etiam nunc
ille guttam ex digito pauperis apud inferos sitiat, et ille in sinu
iusti deliciose requiescat 2.
Sicut enim plurimum distat inter laetitias miseriasve somniantium et
vigilantium; ita multum interest inter tormenta vel gaudia mortuorum
et resurgentium: non quod spiritus defunctorum sicut dormientium
necesse sit falli; sed quod alia est animarum sine ullis corporibus
requies, alia cum corporibus coelestibus claritas et felicitas
Angelorum, quibus aequabitur resurgentium multitudo fidelium: in qua
gloriosissimi martyres praecipua sui honoris luce fulgebunt, ipsaque
corpora in quibus indigna tormenta perpessi sunt, eis digna in
ornamenta vertentur.
Solemnitates
martyrum, quo animo celebrandae. Martyres miserantur nos, ac
precantur pro nobis.
6.
Unde solemnitates eorum, sicut facimus, devotissime celebremus,
sobria hilaritate, casta congregatione, fideli cogitatione, fidenti
praedicatione. Non parva pars imitationis est, meliorum congaudere
virtutibus. Illi magni, nos parvi: sed benedixit Dominus pusillos cum
magnis 3.
Praecesserunt, praeeminuerunt. Si eos sequi non valemus actu,
sequamur affectu: si non gloria, certe laetitia: si non meritis,
votis: si non passione, compassione: si non excellentia, connexione.
Non nobis parum videatur quod eius corporis membra sumus, cuius et
illi, quibus aequiparari non possumus. Quia
si unum membrum patitur, compatiuntur omnia membra: ita cum
glorificatur unum membrum, congaudent omnia membra 4.
Gloria capiti, unde consulitur et superioribus manibus, et infimis
pedibus. Sicut ille unus animam suam pro nobis posuit: ita et imitati
sunt martyres, et animas suas pro fratribus posuerunt, atque ut ista
populorum tamquam germinum copiosissima fertilitas surgeret, terram
suo sanguine irrigaverunt. Fructus laboris ergo illorum etiam nos
sumus. Miramur eos, miserantur nos. Gratulamur eis, precantur pro
nobis. Illi corpora sua tamquam vestimenta straverunt, cum pullus
Dominum portans in Ierusalem duceretur: nos saltem velut ramos de
arboribus caedentes, de Scripturis sanctis hymnos laudesque
decerpimus, quas in commune gaudium proferamus 5.
Omnes tamen eidem Domino paremus, eumdem magistrum sequimur, eumdem
principem comitamur, eidem capiti subiungimur, ad eamdem Ierusalem
tendimus, eamdem sectamur caritatem, eamdemque amplectimur unitatem.
No comments:
Post a Comment